Derékfájdalom (Lumbágó, Isiász, Becsípődés, Derékzsába, Ülőidegzsába)

Derékfájdalom vagy gerincfájdalom esetén legtöbbször a lumbágó, isiász, idegzsába, ülőidegzsába, derékzsába, derék becsípődés, gerinc becsípődés kifejezéseket használjuk a köznyelvben. Mivel ezek nem orvosi kifejezések, meghatározásuk is pontatlan, talán a lumbágó és az isiász, amiket egyszerűbb definiálni.

Lumbágó és Isiász

A lumbágó az alsó deréktájon, a keresztcsont környékén hirtelen fellépő, nyilalló fájdalmat jelent. A lumbágó tehát az ágyéki gerincoszlop feletti hátizom erős fájdalma, amit akár egy rossz mozdulat is kiválthat.

Az isiász a lumbágó tüneteivel szemben nem csak a keresztcsont tájékán jelentkezik, hanem az alsó végtagba, végtagokba is kisugárzik. Isiász esetén érzészavarok jelentkezhetnek, melyek a végtagok gyengeségével, esetleg átmeneti bénulással is párosulhatnak.

A lumbágó és az isiász önmagában nem betegség, de a gerincoszlop túlerőltetésére vagy működési rendellenességére utaló, figyelmeztető, kellemetlen jel.

A Derékfájdalom, Gerincfájdalom Anatómiája

Az ágyéki gerinc élettani görbülete homorú (lordosis). Az ágyéki gerinc 5 ágyéki csigolyából és a közöttük lévő porckorongból áll. A csigolyák a kisízületek révén kapcsolódnak egymáshoz. A csigolyák közötti réseken át lépnek ki a gerincvelőből az ideggyökök.

Az ágyéki gerinc a keresztcsont révén kapcsolódik a medencéhez. A keresztcsont a gerinc tartópillére. Meglehetősen nagy nyíróerők lépnek itt fel, melyek kompenzálására a mély hátizmaink szolgálnak.

Ha bármely képletben elváltozás jön létre, annak tünete lehet a derékfájdalom, gerincfájdalom. Tehát maga a derékfájás, derékfájdalom, gerincfájdalom (azaz lumbágó, isiász, idegzsába, derékzsába) mint tünet több problémára utalhat, melyekbe beletartoznak többek között az ízületi betegségek, porckorong betegségek és biomechanikai elváltozások.

A derékfájdalom gyógyítására a következő kezeléseinket ajánljuk:

A felmérés eredménye alapján javasoljuk:

Az elért állapot fenntartásához pedig az alábbiakat: